Przy Centralnej Magistrali Kolejowej ma powstać nowy przystanek Biała Rawska. To już wiemy. PKP Polskie Linie Kolejowe – po czteroletniej przerwie – zaczęły analizę dotyczącą wykonania tej inwestycji. Ministerstwo Infrastruktury jest także "na tak". Na jakim więc etapie realizacji jesteśmy?
Wracamy do sprawy, o której w ostatnim czasie pisaliśmy w maju tego roku.
W pobliżu istniejącego posterunku Biała Rawska na CMK, mogłyby zostać wybudowane całkowicie nowe perony. Dzięki temu powstałby kolejny w ostatnich latach przystanek na linii kolejowej nr 4. Zatrzymywałby się tutaj wybrane pociągi pospieszne lub ekspresowe, bo głównie takie trasowane są przez CMK.
Ministerstwo Infrastruktury jest "na tak"Kiedy Ministerstwo Infrastruktury wróciło po latach do tej koncepcji wiadomo było, że wymaga ona przeprowadzenia analiz. Latem tego roku
zarządca infrastruktury potwierdził, że trwają te o charakterze technicznym oraz eksploatacyjno-ruchowym, nadal trwają.
W międzyczasie szef resortu infrastruktury wskazał, że rząd nadal myśli o tej inwestycji. – W kolejnym Krajowym Planie Kolejowym ma znaleźć się punkt dotyczący budowy nowego przystanku kolejowego na Centralnej Magistrali Kolejowej w miejscowości Biała Rawska – mówił w październiku minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– PKP PLK są w stałym kontakcie z miastem i gminą Biała Rawska w sprawie nazwy tego przystanku. Mam nadzieję, że Rada Ministrów zaakceptuje program nowego KPK i będziemy mogli realizować ten przystanek – zapewnił Klimczak.
Skończą się analizy, rozpoczną się prace - najwcześniej po 2026 r. "Rynek Kolejowy" zapytał zarządcę infrastruktury kolejowej, jakie są dalsze działania co do ewentualnego przystanku CMK Biała Rawska.
– Obecnie analizujemy możliwości techniczne dla budowy stacji kolejowej, dogodnie skomunikowanej z miastem Biała Rawska. Rozważamy budowę dwóch peronów jednokrawędziowych o długości 400 metrów oraz dodatkowych torów dla obsługi podróżnych – tłumaczy Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK. Oznacza to, że nowy przystanek infrastrukturalnie przypominałby perony Opoczna Południe i Włoszczowy Północ.
I dodaje: – W analizach bierzemy pod uwagę budowę miejsc postojowych oraz budowę infrastruktury umożliwiającej przesiadki podróżnych pomiędzy autobusami i pociągami.
Warto wspomnieć, że posterunek Biała Rawska nie leży w tej miejscowości, a we wsi Żurawia. Ta od Białej Rawskiej oddalona jest w linii prostej o nieco ponad 2 kilometry. Poza tym, żeby nowy przystanek mógł komunikować pasażerów kolei i autobusów, to powinien być wybudowany bliżej drogi wojewódzkiej nr 725. Jednak czy taka opcja znalazła się w analizie PKP PLK, nie wiemy.
Jeżeli spółka PKP PLK zdecyduje się na tę inwestycję, to realizacja plac budowlanych rozpoczęłaby się nie wcześniej niż w latach 2026-2028. Koszty budowy nie są jeszcze znane.